Je hebt muziek en je hebt hits. Muziek heeft een waarde vanwege de muziek, hits hebben een statistische waarde: ze scoren omdat ze aansluiting vinden bij de grootste gemene deler binnen de groep van luisteraars. Het is geen probleem dat de meeste radiostations zich richten op de meest toegankelijke en gemakkelijkst te bereiken markt: het is nu eenmaal aan velen onder ons om coûte-que-coûte zoveel mogelijk geld te verdienen met zo weinig mogelijk materiaal, kwalitatief gezien verhoudt de inzet zich echter altijd tot het resultaat.

    Kink FM heeft recht tot klagen: in de radiogeschiedenis, zoals die in de jaren 90 is geschreven, is er telkens slechts één zender geweest die zich heeft gewijd aan het uitdragen van een geluid, dat het mooiste en het meest essentiële in de popmuziek voorstaat. Nagenoeg iedereen kreeg etherfrequenties: alle lokale omroepen die stuk voor stuk het Nederlandse mediabeleid ontduiken met hun mix van hits en popi-talk, alle regionale zenders met hun gemoedelijke praat en dito muziek, alle landelijke zenders met hun belangrijke geldschieters en hun gelijkluidende adagium 'geld! geld! geld!, nóg meer maakt pas echt gelukkig' hebben in de loop der jaren door geslijm, nepotisme, politieke onwetendheid van de overheid en rechtszaken hun zenders bijeengescharreld. Het zij ze gegund; dat zij maar veel centjes zullen verdienen.

    Binnen de huidige maatschappij is de hang naar popmuziek groot. Besef eens hoeveel mensen CD's aanschaffen, concerten bezoeken, naar de radio luisteren, muziektijdschriften lezen en op internet speuren naar muziek. Natuurlijk is een groot gedeelte van deze groep op zoek naar muzak, hapklare brokken die op elk moment van de dag oproepbaar zijn: zo voldoen Radio 538, Radio 10 Gold, Noordzee FM, Radio 3FM en Sky Radio zeer zeker aan een behoefte. Hun bestaansrecht dient niet in het minst te worden betwist.

    Deze zenders (die zich overigens kunnen wentelen in het praktische bezit van vele etherfrequenties, waardoor ze groot, machtig en kapitaalkrachtig zijn) hebben verder weinig met muziek te maken. Zij gebruiken de muziek als instrument om winst te genereren, en dat lukt ze dankzij de hun geboden mogelijkheden bijzonder goed.

    Is het je wel eens opgevallen, dat in de loop der jaren alle grote commerciële zenders wel heel sterk naar elkaar zijn toegegroeid? Dit is de reden: geld. Men richt zich op de Nederlandse radio sterk op een door statistici bepaalde doelgroep, en die is jong, koopkrachtig en wispelturig. Zó maak je de meeste winst: richt je op die mensen, in wie de adverteerder bij uitstek is geïnteresseerd, en wind zal in je zeilen blazen.

    Radio 10 Gold draaide oude popmuziek, en draait nu oude popmuziek en hits. Minder luisteraars, meer winst. Radio Noordzee draaide veel Nederlandstalig, en draait nu Nederlandstalig en hits. Veel minder luisteraars, meer winst. Men draait dus Marco Borsato. En de Spice Girls. En Boyzone. Radio 10 Gold draait ook Marco Borsato. En de Spice Girls. En Boyzone. En.... Sky Radio draait Marco Borsato. En de Spice Girls. En Boyzone. En.... Radio 538 draait Marco Borsato. En de Spice Girls. En Boyzone. En.... Veronica FM draait Marco Borsato. En de Spice Girls. En Boyzone. En.... O ja, verdorie, nu vergeten we bijna de lokale en regionale omroepen. God mag weten hoe die de laatste jaren door de mazen van de wet zijn geglipt. Allemaal hebben ze etherfrequenties, en men biedt -generaliserend, er zijn er vast 5 op de 200 te vinden die zich aan de regels houden- 5 minuten gesproken woord over koe bemint paard en de rest van de zendtijd wordt gevuld met Marco Borsato, de Spice Girls. En Boyzone. En.... Celine Dion natuurlijk.

    Vraag ons dus alsjeblieft nooit meer waarom wij niet in de ether zitten: een korte omschrijving van Kink zal volstaan. Wij zenden gewoon de betere popmuziek uit, gelardeerd met al dan niet zinnig commentaar en een eigentijdse visie. Wij brengen wat er NU gebeurt. In de popmuziek: Kink FM selecteert op kwaliteit, niet op hitstatus.

    Waarom maakt niemand popradio om de muziek, radio die jonge mensen over de streep trekt om te gaan luisteren naar meer? Avondland bij Kink, dagelijks. Ska: waarom brengt niemand een ska-programma? Gemiste kans, ook dit zijn je roots uit de jaren 70 en 80, wij doen het dus wel. Iedereen is bezig met hardcore en skate, maar ho, waar vind je dat op de Nederlandse radio? Luister maar naar Witlof. Trends hoor je in Bladio. Het geluid van de grote stad. Wij snappen niet dat er zo weinig wordt gedaan aan al die geweldige bands uit binnen- en buitenland die op de Nederlandse podia staan. Dus maken wij Het Clubcircuit. De Nederlandse Gothic/Industrial-scene wordt vertegenwoordigd door een aantal mensen die hun leven opofferen aan het binnenhalen van de juiste bands, mensen die hun eigen tijd en geld erin steken, en die in Utrecht, Rotterdam en nog veel maar plaatsen groepen van internationale faam laten optreden: die hoor je wekelijks in X-Rated, een programma dat tevens aandacht schenkt aan avant-garde en Nederlandse poëzie. Niet alleen onder allochtoon Nederland is hip-hop a way of life: Fat Beats is niet alleen multi-cultureel, maar ook dope: Boom Bap Radio rules. No shit. Take it 2 the Maxx: listen 2 Mission DJAX. De luidruchtige jonkvrouwe van de Nederlandse danswereld doet van zich spreken op donderdag, met een uur bijna non-stop shit from the behind: Mission DJAX, de vrouw achter Europa's wildste label draait een uur lang big beats, háár roots (from Osdorp to the Maxx), en universele rock. Tanzen, baby. Vorig jaar werd het laatste metal-programma op de Nederlandse radio afgeschoten, tenminste, voor mensen die nog nooit van Kink FM hadden gehoord. Want 120 Watt bestaat inderdaad al heel wat jaren. Hou je van metal, dan is er maar één programma dat jouw muziek draait: 120 Watt. Het wordt gepresenteerd door Metal Mike, die ooit in 1983 Metallica op sleeptouw door Europa nam, en zich inmiddels heeft opgewerkt tot de beste in de scene. Play Hard Music Loud.

    Geen enkel station is geïnteresseerd in de muzikale ontwikkelingen van de jaren 80. Wij wel. Wij draaien geen WHAM, maar wel alles waarom je ooit hebt gehuild, en ook alles wat je ooit hebt laten liggen. Kink FM heeft een goed geheugen, en dat zul je weten. Alternative Eighties op zaterdag. Singer/Songwriters leven nog steeds, en dat dient gevierd. Zondagochtend word je bij Kink dus vergast op ballads, akoestische muziek en gedachtenspinsels die zich doorgaans slechts door een gitaar lieten begeleiden, in Slo-Fi. De Moordlijst was ooit een aardig lijstje om zo je voordeel mee te doen, maar sinds het uitkleden van de VPRO is deze Top teveel verworden tot een allegaartje van bejaarde freaks. Bekijk het ding maar eens. Toonaangevender is de Mania 30: die hoor je elke zondag in Sonic. Dat programma geeft een duidelijk overzicht van de albums die er nu toe doen. Een hippe stijldans hoor je in The Trip: beats till the end of time, gedirigeerd en van informatie voorzien door D.J. Zapp. So 90's. Retreat 2 the Beat verzorgt de roots of soul & hip-hop, smooth AND before R&B. Stay soft & sleazy.

    Kink FM is één van de weinige zenders die houden van muziek. We hopen in de loop der jaren wat credits bij je te hebben opgebouwd. Wij zijn dus die zender die Rammstein toen heeft uitgezonden, en Blur, en Garbage, en Foo Fighters, en Noisex, en Nightmares on Wax, en Lowlands, en Metallica, Faith No More, Orbital, Therapy?, Bush, Manic Street Preachers, Biohazard, Beastie Boys, Afro Celt Sound System en Aerosmith, Type-O-Negative, Machinehead, Bad Religion, en Caesar, en....

    We zijn nog lang niet klaar. Nu nog wat betere ontvangstmogelijkheden, het liefst gewoon gelijkwaardig aan die van de pulpzenders, en het voortbestaan zal eindelijk een stuk minder onzeker worden. Hoop doet leven!

    KINK is te beluisteren via de kabel en de satelliet. Voor de frequentie in jouw woonplaats kan je natuurlijk bellen met 0900-3001900 (60 ct p/m) maar een echte Internet kinker kijkt in de frequentielijst